


Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
- Úvod
- Servis motora
- Náradie
Vybavenie autodielne - servis motora - náradie
Motor je srdcom každého auta. Jeho správna činnosť závisí od toho, či sa nám podarí bezpečne dosiahnuť a vôbec vyraziť na plánovanú trasu. Dôležité je, že mnohé príznaky poruchy motora sú samozrejmé. Bystrý zrak a bdelý sluch nás môžu zachrániť pred veľmi drahými opravami.
Poškodený motor je vždy veľký problém. Málokto si myslí, že zdanlivo malicherné chyby a nedbalosť vedú k situácii, v ktorej sme nútení si vybrať: buď siahneme do vrecka a minieme veľa na opravu agregátu, alebo sa rozlúčime s autom, ktoré pravdepodobne skončí v šrote. dvore. Odkladanie termínu výmeny oleja, používanie nekvalitných kvapalín či filtrov, predčasná výmena rozvodového remeňa, ignorovanie podivných zvukov vychádzajúcich spod kapoty auta sú len niektoré z hriechov vodičov, ktoré vedú k žalostným následkom. Samozrejme, stáva sa aj to, že porucha jednotky je spôsobená konštrukčnými chybami, no v porovnaní s tými, ktoré vyplývajú z nesprávneho používania, ide o veľmi malé percento. Ako spoznáte, že s motorom nie je niečo v poriadku? Kontrolujeme!
1. Strata oleja
Predpokladá sa, že väčšia strata oleja ako 1 liter na 1000 prejdených kilometrov poukazuje na nezrovnalosti. Ak sa olej vyčerpáva, je potrebné určiť, čo sa s ním deje. V prvom rade skontrolujeme, či pod autom, na kryte motora alebo na jeho povrchu nie sú netesnosti. Stopy po netesnostiach naznačujú netesnosť, ktorá môže byť výsledkom uvoľnenia tesnenia pneumotoraxu alebo opotrebovania tesnení. Veľké straty oleja môžu tiež predznamenať vážne poruchy, ako je poškodenie turbodúchadla . Znepokojujúce je aj hromadenie oleja na vzduchovom filtri , pretože signalizuje prasknuté tesnenie hlavy alebo prefúknutie spaľovacích komôr v súvislosti s opotrebovaním piestnych krúžkov.
2. Olejová farba a nečistoty pod uzáverom plniaceho hrdla
Nový olej má zlatistú farbu a je veľmi číry, ale časom stráca niektoré zo svojich vlastností, čo vedie k zmene farby a konzistencie. Tmavá farba oleja naznačuje jeho prepracovanosť a veľmi nepriaznivá je situácia, keď navyše spozorujeme stopy penenia - to je znak vniknutia chladiacej kvapaliny do oleja . Stáva sa to pri prefúknutí tesnenia hlavy a signálom, ktorý môže dodatočne potvrdiť túto diagnózu, je hromadenie kalu pod uzáverom plniaceho hrdla oleja.
3. Skontrolujte motor
Indikátorom, že motor nefunguje správne, je obľúbená žltá „kontrola“. Dôležité je, že blikajúca kontrolka motora signalizuje vážnu poruchu, ktorá by mala byť okamžite opravená, zatiaľ čo neprerušovaná kontrolka môže znamenať iba poruchu v chode motora a jeho komponentov. Zatiaľ čo bez prečítania chybového kódu nedokážeme určiť, či je príčinou jeho zápalu maličkosť alebo vážna chyba, určite sa neoplatí odkladať diagnózu na neskôr. Poruchový režim môže byť spôsobený problémami s katalyzátorom, poškodením prietokomeru, opotrebovanými sviečkami a dokonca aj chybným zapaľovaním.
4. Dymenie
Fajčenie auta je v mnohých situáciách vedľajším efektom chodu motora. Bohužiaľ to môže naznačovať vážnu poruchu motora, takže stojí za to vedieť, čo znamenajú farby dymu z výfukového potrubia a ako musíte reagovať , aby ste to neprehliadli. Závažná porucha môže byť označená:
- biely dym - biely dym vychádzajúci z potrubia nielen v zime alebo pri zvýšenej vlhkosti vzduchu môže naznačovať vstup chladiacej kvapaliny do spaľovacích komôr, čo je zase spôsobené poškodeným tesnením hlavy alebo ventilom recirkulácie výfukových plynov (EGR), biely dym môže tiež ohlasovať prasknutie hlavy alebo porušenie kontinuity steny valca;
- čierny dym - čierny dym, sprevádzaný narastajúcim spaľovaním, často aj poklesom výkonu motora, môže naznačovať opotrebovanie turbíny, poruchu vstrekovačov, lambda sondy alebo prietokomeru alebo EGR ventilu (nafta);
- modrý dym - intenzívny, sivomodrý dym z výfukového potrubia naznačuje horenie oleja, čo môže byť spôsobené netesnosťami piestnych krúžkov alebo poruchou tesnení ventilov, ako aj poškodením tesnenia hlavy.
5. Rotačná vlna
Ak motor beží na voľnobeh nerovnomerne a ukazovateľ otáčkomera stúpa a klesá, aj to je signál, ktorý by nás mal znepokojovať. Dôležité je, že „vinníkov“ tohto stavu môže byť viacero – od poškodeného krokového motora, cez zanesený vzduchový filter, až po problémy s lambda sondou či škrtiacou klapkou.
6. Vriaca chladiaca kvapalina
Ak si všimnete, že pri bežiacom motore prebubláva chladiaca kvapalina v expanznej nádržke, môžete si byť istí, že v dôsledku poškodeného tesnenia hlavy prúdia do chladiaceho okruhu výfukové plyny. Ignorovanie takéhoto javu vedie k prehriatiu agregátu, a teda krátka cesta k veľmi vážnym poruchám, ako je prasknutie bloku motora.
7. Kovové zvuky vychádzajúce spod kapoty
Klepanie, škrípanie a škrípanie, ktoré sa nepodobá zvukom, ktoré bežne sprevádzajú prácu jednotlivca, by nás mali vždy znepokojiť. Kovové klepanie môže naznačovať problémy s rozvodom alebo ložiskami ojnice motora. Ak sú zvuky silné a objavia sa náhle - úplne vypnite motor, zapamätajte si typ a intenzitu hluku a čo najskôr kontaktujte mechanika , ktorý určí ich príčinu.
Ako sa vyhnúť problémom s motorom
Musíte si uvedomiť, že za správnu činnosť motora je zodpovedných veľa komponentov. Zanedbanie niektorého z nich vo väčšej alebo menšej miere prispieva k zhoršeniu prevádzky jednotky a v dôsledku toho k vzniku porúch. Aby sa predišlo zadretiu motora alebo iným nebezpečným poruchám, oplatí sa o jeho stav priebežne starať. Predovšetkým pamätajte na:
- pravidelná výmena oleja a filtrov - pomocou vysoko kvalitných produktov určených pre náš motor (odporúča sa, aby interval výmeny bol 10-12 tisíc kilometrov alebo raz ročne);
- včasná výmena rozvodového remeňa a jeho periodická kontrola - v prípade systému na báze rozvodového remeňa sa najčastejšie uvádza, že je potrebné ho vymeniť po 50 000 až 120 000 km alebo každých 5 rokov; donedávna sa rozvodová reťaz považovala za nezničiteľnú, ale teraz prax ukazuje, že naťahovanie reťaze je čoraz častejším problémom, a preto sa uvažuje o výmene reťaze medzi 100 000 km a 250 000 km;
- prispôsobenie štýlu a techniky jazdy – predovšetkým typu agregátu a komponentov použitých vo vašom aute, benzínový motor sa poháňa inak ako naftový motor, autá s turbodúchadlom alebo dvojhmotou vyžadujú ešte väčšiu starostlivosť, často zdanlivo triviálne činnosti, ako je hasenie auta príliš rýchla jazda s nesprávnym počtom otáčok je rýchlou cestou k veľmi drahému poškodeniu motora;
- reagovanie na rušivé signály - nemusíte byť odborník na automobilový priemysel, aby ste si všimli, že s autom nie je niečo v poriadku, ak spozorujete akýkoľvek príznak problémov s motorom, neodkladajte návštevu skúseného mechanika - odložte návštevu servisu nikdy nekončí dobre a v dôsledku toho generuje oveľa vyššie náklady.
Pravidelné kontroly môžu predĺžiť životnosť vášho motora a zvýšiť jeho účinnosť. A hlavne umožňujú vyhnúť sa nepredvídaným a nákladným opravám, preto nepodceňujte prvé príznaky jeho poruchy. Navyše nezabúdajte, že je do veľkej miery na vašej starostlivosti, ako dlho si budete bezporuchovú jazdu užívať.